הקשר בין סגנון מנהיגות המנהל לבין מחויבות המורים בתווך סטראוטיפיים לגבי מוגבלות פיזית בחברה הערבית בישראל

محتوى المقالة الرئيسي

الشريط الجانبي للمقالة

منشور أيلول 17, 2016
רנין דחלה ח׳אלד אבו עסבה

الملخص

המחקר הנוכחי מתמקד בבחינת משתנה עמדות סטריאוטיפים כלפי אנשים עם מוגבלות
כמתווך בקשר שבין סגנון המנהיגות ומחויבות ארגונית .
מטרת המחקר לבחון את הקשר בין סגנון מנהיגות של מנהל ערבי לבין המחויבות הארגונית
למורה הערבי בבית הספר, תוך ניסיון לבחון את הקשר הזה בחברה בעלת עמדות סטריאוטיפית
כלפי אנשים עם מוגבלות פיזית.
המחקר נעשה בשבעה בתי ספר בחינוך הערבי במחוז צפון, כאשר אחד מבתי הספר מנוהל על
ידי מנהל בעל מוגבלות פיזית. במחקר נכללו 116 מורים המלמדים בשכבות הגיל השנונות בבתי
הספר. במחקר התבסס על שאלון מובנה מארבעה פרקים, פרק נתונים אישיים, פרק שאלון
מנהיגות המסתמך על מודל הטווח המלא של המנהיגות ומודד גורמים שונים של מנהיגות
מעצבת ומנהיגות מתגמלת, פרק שאלון מחויבות ארגונית כללית ופרק שאלון עמדות
סטריאוטיפים.
בבסיס המחקר עומדות שתי השערות מרכזיות:
.1 סגנון מנהיגותו של מנהל בית הספר קשורה במחויבות הארגונית של המורה בבית הספר.
.2 העמדה הסטריאוטיפית של המורה מתווכת בקשר בין סגנון מנהיגות המנהל לבין המחויבות
הארגונית של המורה בבית הספר.
ממצאי המחקר אוששו את ההשערה הראשונה והראו כי סגנון המנהיגות קשור במחויבות
הארגונית של המורה. ככל שסגנון המנהיגות יהיה מעצב יותר, כך המחויבות הארגונית של
המורה תגדל, וככל שהסגנון יהיה מתגמל המחויבות הארגונית של המנהל תגדל.
ממצאי המחקר הנוגעים בהשערה השנייה הראו כי העמדות הסטריאוטיפיות שמחזיקים מורים
על אנשים עם מוגבלות פיזית מתווכות בין סגנון מנהיגות מתגמל למנהל לבין המחויבות
הארגונית של המורים, ולא מתווכות בקשר בין סגנון מנהיגות מעצב.
ממצא זה מדגיש את הנקודה שמנהל עם מוגבלות פיזית בעל אישיות כריזמטית, המשתמש
בסגנון מנהיגות שמקובל אצל המונהגים שלו, יזכה בתמיכת ושביעות רצון המונהגים, והמגבלה
הפיזית לא תגביל אותו לשמש בתפקיד מנהל בית ספר מוצלח ולא תשפיע על מחויבות המורים
בצורה שלישית.
מסקנת המחקר המרכזית מלמדת על כך, שאנשים בחברה הערבית מתלבטים האם להביע את
דעתם האמתית אנשים בעלי נכויות. נושא עמדות כלפי אנשים עם מוגבלות פיזית הוא נושא
רגיש ביותר, שקשה לאנשים בחברה הערבית לדבר עליו בצורה גלויה וברורה, וזה נראה בסתירה

שהתגלתה בדיון בין הממצאים הכמותיים לבין הממצאים האיכותיים שיש בהם יותר
אפשרויות הבעה למשתתפים במחקר.
יש צורך בשינוי תפיסתי, חברתי וערכי כלפי אנשים עם מוגבלות פיזית כדי ליצור חברה
שוויונית, צודקת, מאפשרת, פתוחה וסובלנית.

كيفية الاقتباس

דחלה . ר. ., & אבו עסבה ח. (2016). הקשר בין סגנון מנהיגות המנהל לבין מחויבות המורים בתווך סטראוטיפיים לגבי מוגבלות פיזית בחברה הערבית בישראל. جامعة - أبحاث في العلوم التربوية والاجتماعية, 20(1), 171–202. استرجع في من http://ojs.qsm.ac.il/index.php/jamiaa/article/view/215

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.
Abstract 20 | pdf (עברית) Downloads 158

تفاصيل المقالة

القسم
المقالات
Share |