منهج الشك عند الغزالي وانعكاساته على التفكير

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

פורסם פבר 9, 2003
صبحي ريان جمال ابو حسين

תקציר

מטרת מאמר זה היא לנתח את נושא הספק אצל אלגזאלי ולראותו כפן פילוסופי חדש. כמו-כן הוא דן בתחנותיו העיקריות של תהליך הספק.  במאמר המחברים מנסים להוכיח, שהטלת הספק הנה שיטת מחקר שליוותה את אלגזאלי מראשית מחקרו עד סוף ימיו, ואינה משבר שחלף בתקופה מוגבלת כלשהי. היא שיטה בחשיבה הביקורתית שמטרתה להגיע אל האמת של הדברים.

אלגזאלי ניסה לחשוב שנית על הידע המולד ועל המדע הנרכש באמצעות החיקוי, התחושה והשכל. הוא נוקט שיטת רפלקציה ביקורתית, שהיא בעצם מעין חפירה בשכבות הידע המצטבר כדי להגיע אל נקודת המוצא: ההתחלה האמתית, המבסס עליה את מדעו ואת ידיעותיו; שיטה זו יש בה משום גילוי הטעויות והשגיאות במדעים והשתתתם על מדע הגיוני-אמתי.

אלגזאלי שולל כל דבר קיים, אך את החשיבה לא יכול לשלול, מפני שאינו מטיל ספק שהוא מטיל ספק. הוא נשאר לבד עם החשיבה ומנסה להחזיר את האמון במדע השכלי בשלב הראשון, אולם ללא הועיל מאחר שהטיל ספק בכל המדע הראשוני או העובדתי שיכול לשמש בסיס למדע רחב יותר.

צורת ציטוט

ريان ص. ., & ابو حسين ج. . (2003). منهج الشك عند الغزالي وانعكاساته على التفكير. Jami’a - Journal in Education and Social Sciences, 7, 173–185. אוחזר מתוך http://ojs.qsm.ac.il/index.php/jamiaa/article/view/748

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 16 | pdf (العربية) Downloads 20

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

סעיף
מאמרים
Share |

המאמרים הנקראים ביותר של אותו מחבר/ים