בית הספרים מסגד אל-אקצא

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

פורסם יונ 9, 2003
וליד אבו אחמד

תקציר

עם הגברת התופעה של מכירת ספרים וכתבי יד יקרי ערך הנמצאות בספריות אישיות ומשפחתיות לסוחרים לאו מוסלמים ולמזרחנים אירופיים, שמו לב לתופעה הזאת קבוצת אנשים שהעירו למועצה האסלאמית על חשיבות הקמת בית ספרים במטרה  לאסוף בה ככל שניתן מכתבי יד וספרים הפזורים בין ספריות אישיות ומשפחתיות ברחבי ירושלים על ידי שכנוע האנשים לתרום האוספים שבבעלותם לבית הספרים, ועל ידי רכישת מה שאפשר מכתבי יד וספרים.  המועצה האסלאמית שהייתה מגובה בקונצנזוס ציבורי רחב בירכה הרעיון, אימצה אותו והתחילה להקמת בית הספרים אשר נוסד ב 1922.

במאמר זה, אנסה לעמוד על התפתחותה ההיסטורי של הספרייה מאז שהרעיון צץ לראשונה ועד הימים האלה ממש. תוך כדי התייחסותי להתפתחותה ההיסטורי התייחסתי לשני פרסומים נדירים, האחד של המועצה האסלאמית העליונה, והשני של קבוצה המתנגדת למועצה האסלאמית ואשר בשניהם יש התייחסות מעניינת להתפתחות הספרייה בשנתיים הראשונות להקמתה.

חיפשתי מקורות כתובים על תולדות הספרייה, היה מעט מאד חומר. לא הצלחתי לצערי להגיע למקורות שרציתי, כגון ההתכתבויות של חברים מהמועצה האסלאמית ומהעומדים אחרי הרעיון של הקמת הספרייה עם הוגים, אנשי רוח ומו"לים מהעולם הערבי. מסיבות רבות, כמו שהמכתבים אבדו או שלא יודעים איפה הם. וחלק מהמידע קיבלתי בראיונות שערכתי עם מר ח'דר סלאמה מנהל הספרייה כיום.

צורת ציטוט

אבו אחמד ו. . . (2003). בית הספרים מסגד אל-אקצא. Jami’a - Journal in Education and Social Sciences, 7, 372–397. אוחזר מתוך http://ojs.qsm.ac.il/index.php/jamiaa/article/view/758

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 16 | pdf Downloads 12

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

סעיף
מאמרים
Share |