עמדות מורים כלפי תפקוד מנהלי בתי ספר תיכוניים ציבוריים לעומת מנהלי בתי ספר תיכוניים המנוהלים על ידי רשתות בחינוך הערב
محتوى المقالة الرئيسي
الشريط الجانبي للمقالة
الملخص
מחקר זה מנסה לענות על שלוש נקודות הנוגעות להפרטת בתי ספר: .1 תפקוד מנהלי בתי ספר תיכוניים
ציבוריים לעומת מנהלי בתי ספר תיכוניים המנוהלים על ידי רשתות בחינוך הערבי. .2 בעד ונגד הפרטת
בתי ספר. .3 שיקולים בבחירת מקום העבודה בשני סוגי בתי הספר, ואתגרים עתידיים.
המחקר בוצע בשיטת המחקר האיכותני, בהתבסס על ראיונות חצי מובנים עם שמונה מורים. ארבעה
מורים מבי"ס תיכון ציבורי וארבעה מורים מבי"ס תיכון המנוהל על ידי רשת חינוכית בצפון הארץ.
ממצאי המחקר העיקריים הצביעו על דמיון בשלוש הנקודות בין שני סוגי בתי הספר, מלבד בהיבט
החינוכי )ערכי(, בבתיה"ס הציבוריים הושם דגש עמוק יותר מאשר בבתי"ס המנוהלים ע"י רשת. מצד
שני, בבתיה"ס המנוהלים על ידי רשת הושם דגש בנוסף להון האנושי גם על ההון החברתי. מהממצאים
עולה עוד, כי במישור עיצוב חזון ותכנון אסטרטגי נצפה הבדל בין תפיסות המורים בשני סוגי בתיה"ס,
בעוד שבבי"ס הציבורי המנהל שם דגש על עיצוב החזון ברור לכלל המורים, בבי"ס המנוהל ע"י רשת
המנהל יצר תרבות ארגונית בעלת ערכים ונורמות. מהממצאים עולה עוד שהמורים בבתי"ס ציבוריים
העדיפו לעבוד בי"ס תיכון ציבורי, וזאת לשם שמירה על זכויותיהם. לעומתם מורים המלמדים בבי"ס
מנוהל ע"י רשת מעדיפים לעבוד בי"ס פרטי, בטענה שהדבר מאפשר אוטונומיה למנהל בבחירת המורים
הטובים ביותר לפי צרכי התלמידים והובלת הצוות המקצועי וקידומ