המורה "הטוב" בעיני התלמיד המחונן בחברה הערבית
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
תקציר
המחקר עוסק במורה "הטוב" כפי שזה נתפס בעיני תלמידיו המחוננים, והראוי ללמדם
בבית הספר. מטרת המחקר הינה זיהוי התכונות והמאפיינים הייחודיים הנדרשים ממורי
מחוננים. כלומר, לנסות ולגלות מי הם המורים הטובים בעיני התלמידים המחוננים.
המחקר מתבסס על שיטת המחקר האיכותית, כאשר שדה המחקר הנו בית ספר תיכון
ערבי בצפון הארץ. הנחקרים הם תלמידים מחוננים בשלוש שכבות גיל מכיתה י עד י"ב. כלי
המחקר לאיסוף הנתונים הנם, ראיונות ומכתבי המלצה. המחקר נערך במהלך שנת לימודים
אחת שלמה.
עיקר הממצאים שהתקבלו ממוקדים בארבע קטגוריות, כשבכל קטגוריה מזוהים
ארבעה קריטריונים עיקריים. מהממצאים עלו מאפיינים שהראו רמת ידע מקסימאלית של
מורי המחוננים, אך לעומת זאת מצב התפקוד של אותם מורים לא היה הכי טוב, משמע שישנו
פער משמעותי בין התיאוריה שנלמדה ושהוכשרו לפיה לבין הביצוע שלהם בשדה. לכן, מומלץ
לערוך מחקרים עתידיים, ולו כדי לבדוק את מקור הפער הקיים בין הכשרת המורה למחוננים
לבין ביצועיו ברמת השדה. כמו-גם, מומלץ לבדוק את האפשרות לחייב ולקיים מבחני אישיות
ומקצועיות לפני שיבוץ מורים להוראה בכיתות של מחוננים. בנוסף, יש לבצע הערכות
מחזוריות תקופתיות באמצעות גורמי חוץ בית ספריים, וזאת בכדי לעמוד מקרוב על תפקודם
של המורים המלמדים מחוננים בבית הספר.