השפעת לימוד קורס טכנולוגי עתיר ידע בנושא עיבוד ספרתי של תמונה במחשב על עמדות תלמידות ערביות בחטיבת הביניים אודות הרצון שלהן ללמוד ולעסוק בתחום
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
תקציר
במאמר זה, מוצג מחקר ניסוי ראשוני הדן בסוגיית הפער בין בנים ובנות ערביים בלימוד
מקצועות מדעיים-טכנולוגיים מתקדמים בבית הספר. סוגיה זו חשובה בשבילנו בחברה הערבית
במיוחד, משום שמצד אחד ולאור ההתעצמות הטכנולוגית-מדעית הגוברת מיום ליום, אנשי
חינוך וחוקרים רבים מייחסים חשיבות רבה לחינוך המדעי-טכנולוגי בבית הספר עבור כל
התלמידים. אולם מצד שני, המחקרים מראים כי עדיין ישנה רתיעה בקרב הבנות מלבחור
בנושאים אלה כתחומי לימוד ותעסוקה וכי מספרן בישראל ובעולם בתחומים אלה עדיין נמוך
מאוד ביחס לבנים.
המחקר כלל פיתוח ויישום של קורס בנושא עיבוד ספרתי של תמונה במחשב. אוכלוסיית
המחקר כללה 3 כתות מבית ספר חטיבת ביניים ערבי. המחקר בדק את הישגי התלמידים משני
המינים בקורס ובחן את ההבדלים בעמדות בין הבנים והבנות בקורס מבחינת העניין בנושא
הנלמד, המוטיבציה ללמוד ולבצע משימות בנושא, תפיסת המסוגלות שלהם במקצוע המחשבים
והרצון שלהם לעסוק בתחום המחשבים בעתיד.
הממצאים במחקר הראו כי אין הבדלים משמעותיים בין הבנים לבין הבנות מבחינת
ההישגים בקורס. בנוסף, בעוד שהבנות הביעו פחות התעניינות מאשר הבנים בלימוד מחשבים
בבית הספר לפני הקורס, פער זה כמעט נעלם אחרי הקורס. זאת אומרת כי הקורס של עיבוד
ספרתי של תמונה במיוחד, שיפר את ההתעניינות של הבנות ללמוד במקצוע המחשבים, אך רובן
לא הביעו רצון לעסוק בתחום בעתיד. לעומתן, הבנים הביעו רצון לעסוק במקצוע המחשבים,
גם לפני לימוד הקורס ואחריו.