ניסויים פיזיים לעומת ניסויים מדומים בהוראת המדעים: עמדות ובצועים של מורים למדעים וסטודנטים להוראת המדעים בחברה Physical Experiments vs. virtual Experiments in Teaching Science : Attitudes and performance of in-service and pre-service science teachers in the Arab society in Israel
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
תקציר
בקציר המחקר סקר את העמדות והגישות של מורים למדעים וסטודנטים להוראת המדעים בחברה הערבית בישראל לגבי השאלה האם הגישה החדשנית של שימוש בניסויים מדומים בעזרת המחשב, יעילה יותר מאשר השימוש בניסויים פיזיים, בדק ואפיין את השימוש במעבדה כחלק ממערך לימוד המדעים החל מלימודים מוקדמים בבתי הספר היסודי ועד להכשרה להוראת המדעים במכללות לחינוך. לשם כך חוברו שני שאלוני, אחד עבור הסטודנטים והשני עבור המורים בפועל. השאלונים הועבר באופן אנונימי ל (76=N) נשאלים. תוצאות המחקר העיקריות היו : (א) מורי המדעים בבתי
הספר היסודיים והסטודנטים להוראת המדעים בחברה הערבית בישראל לא רואים בניסויי ההדמיה כתחליף עצמאי שיכול לבוא במקום ביצוע ניסויים פיזיים, (ב) עמדות הסטודנטים הנחקרים לגבי ניסויי מעבדה פיזיים וניסויי הדמיה מושפעות באופק מובהק מההכשרה האקדמית שלהם בנושא, ממצאה זה באה בהלימה עם המחקרים שהראו שלפרקטיקה יש השפעה ישירה על העמדות, (ג) ממצאי המחקר מעידים כי מורי המדעים בבתי הספר הערביים אינם מיישמים את עמדותיהם החיוביות לגבי ההוראה בעזרת מעבדה, באם הן פיזיים או מדומים וזאת בניגוד למחקרים שהראו שישנה השפעה של עמדות המורים על היישום בבתי הספר, ניתוח הממצאים מצביע על מחסור בתשתיות הולמות בבתי הספר של המורים הנחקרים
כאחת הסיבות לאי יישום עמדותיהם כלפי ההוראה בעזרת ניסויים.