ההערכה העצמית הקולקטיבית של הסטודנטיות הערביות במכללות לחינוך במדינת ישראל
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
תקציר
הסטודנטיות הערביות במכללות הישראליות, הן במכללות המשתייכות לממסד הישראלי
והן המשתיכות לבעלות ערבית עצמאית, לומדות בהתמחויות שונות, ורובן במכללות לחינוך
והכשרת מורים. מבחינת זהותן משתייכות לארבע קבוצות הגדרה עצמית שונות, שאליהן
משתייכת אוכלוסיית הערבים בישראל.
השאלה: איך קבוצת הסטודנטיות הערביות מעריכות את עצמן בקבוצות הגדרה עצמית
שונות.
מטרת המחקר הנוכחי היא לבדוק את ההערכה העצמית הקולקטיבית של הקבוצה הזאת
ולוודא האם קיים קשר בינה לבין ההשתייכות המוסדית של המכללות.
המחקר יושם על אוכלוסיית הסטודנטיות הערביות במכללות ישראליות, במדגם של 300
סטודנטיות, שלומדות במכללות ישראליות, בבעלויות שונות, יהודיות וערביות.
כלי המחקר היה שאלון הערכה עצמית קולקטיבית שבדק את ההערכה העצמית
הקולקטיבית של הנבדקות בארבע קבוצות הגדרה עצמית שהיו שכיחות במחקרים
קודמים.
ממצאי המחקר הראו שההערכה העצמית הקולקטיבית בקבוצת הגדרה עצמית ערבית
היא המודגשת והמובלטת במכללות בבעלות ערבית. אמנם, הזהות הישראלית באותם
מקומות נמוכה. במכללות בבעלות יהודית הזהות החזקה היא הערבית ולאחריה
הפלסטינית מפני שכנראה בשתי הזהויות קיים פן לאומי.