מעמדם של לימודי דת האסלאם במכללה אקדמית לחינוך ובבתי הספר בישראל כיום
محتوى المقالة الرئيسي
الشريط الجانبي للمقالة
الملخص
במחקר זה למדנו על תפיסת העולם הקשורה ל"אוריינטציה אסלאמית" הקיימת במוסד
חשוב ומרכזי להכשרת מורים מוסלמים במדינת ישראל.
המחקר נקט בגישה האיכותנית ובסוגת ניתוח מדיניות. הוא נעזר בניתוח מסמכים וראיונות
חצי מובנים. נמצא כי תפיסת העולם האסלאמית, אליה מחנכת "אלקאסמי: המכללה
האקדמית לחינוך" - המוסד היחיד בישראל להכשרת מורים במקצוע דת האסלאם - את פרחי
ההוראה בתחום לימודי דת האסלאם היא הליברלית/מודרנית אשר מקבלת ביטוי גלוי
בצמצום היקף תכנית הלימודים במחלקה לדת האסלאם - צומצמו הקורסים, נעשה שילוב
קורסים יחדיו, גדל מספר התלמידים בכיתות הלימוד, נכנסו יותר מומחים לפדגוגיה ולתכנים
חינוכיים מודרניים, שעות ההכשרה המעשית שינו את ייעודן ותפקיד "המטיף" ו"האימאם"
נדחק לקרן זווית לטובת תפקיד "המורה".
הרכב הסגל האקדמי שונה בעקבות וויתור על חלק מהסגל המייסד, בעיקר על אלו שהגיעו
משטחי הרשות הפלסטינית, ניתן עידוד לסגל האקדמי להמשיך את לימודיו לתארים
מתקדמים. נעשה חינוך מחדש של הסגל האקדמי לשיח "פלורליסטי" ו"סובלני", והסגל
האקדמי דורבן לאמץ גישה אקדמית מערבית על שלל ביטוייה.
במבנה תכנית הלימודים - צומצם מקומם של לימודי הדת תוך חיזוק הא-פוליטיזציה של
התמחות דת האסלאם.
נמצא כי הבוגרים, "החדשים" ו"הוותיקים" כאחד, רכשו את התפיסה השלטת בהכשרתם
והטמיעו את האוריינטציה המודרנית-ליברלית בהוראתם בבתי הספר: הם מציגים בצורה
מאוזנת את השקפות העולם של רוב הזרמים הדומיננטיים, שומרים על א-פוליטיות
ומקובעים במציאות בה מקצוע דת האסלאם בבית הספר נדחק לשוליים. במציאות הקיימת
הוראת מקצוע דת האסלאם בבית הספר איננה נתמכת על-ידי המדינה, המנהיגות הערבית
וציבור ההורים והתלמידים.