אקלים ארגוני ושביעות רצון בקרב מורים מסורתיים דתיים ומורים חילוניים
محتوى المقالة الرئيسي
الشريط الجانبي للمقالة
الملخص
המאמר עסק בבדיקת הקשר בין אקלים ארגוני ושביעות רצון של מורים במקום עבודתם. במחקר השתתפו 135 מורים, 74 מורים הגדירו עצמם כמורים חילוניים, ויתר המורים הגדירו עצמם כמורים מסורתיים-דתיים. ממצאי המחקר הצביעו על כך שקיים קשר בין תפיסת אקלים ארגוני ושביעות רצון של המורים בעבודה, כך ככל שתפיסת האקלים הארגוני גבוהה יותר כך שביעות הרצון של המורים גבוהה אף היא. נמצא גם, כי המורים המסורתיים-דתיים היו בעלי תפיסת אקלים ארגוני גבוהה יותר ושביעות רצון גבוהה יותר בהשוואה למורים חילוניים אלו.
אחת ההשלכות המתודולוגיות העולות ממחקר זה היא שבמחקרים הבודקים את הקשר בין אקלים ארגוני לבין שביעות רצון של מורים, אפיון רמת הדתיות של המורים צריך להילקח בחשבון כפקטור בעל השפעה משמעותית על דפוס הקשר בין המשתנים הללו.
כמו כן מבחינה פדגוגית מומלץ לשקוד ולטפח את רמת האקלים הארגוני בבית הספר שכן במחקרינו נמצא ששיפורה עשוי לתרום לתחושת שביעות רצון גבוהה יותר בקרב המורים וכתוצאה מכך להשליך על מגוון תופעות המתקשרות לתחום הפדגוגי כגון צמצום תופעת הנשירה, טיפוח המוטיבציה ללימודים ושיפור רמת הישגי התלמידים.