הקשר בין מידת המעורבות הבית ספרית של המורה לבין רמת "חוסר ישע נרכש" בקרב מורים לחינוך מיוחד במגזר הערבי

محتوى المقالة الرئيسي

الشريط الجانبي للمقالة

منشور كانون الثاني 2, 2006
כותייבה אגבאריה

الملخص

תופעת חוסר ישע נרכש נחשבת לאחת התופעות הפופולאריות ביותר בספרות הפסיכולוגית בעשורים האחרונים, התופעה מתייחסת לליקויים קוגניטיביים ,מוטיבציונים ואמוציונאליים אשר מתפתחים כתוצאה מחשיפת  האורגניזם לסיטואציות בלתי נשלטות.הוצעו הרבה משתנים כבעלי חשיבות בהתרחשות התופעה אצל בני אדם, כמו כן הוצעו מספר משתנים אשר נמצאו בקורילאציה גבוהה עם המושג, כמו שחיקה, לחץ, חרדה, סגנון קוגניטיבי וכו. במחקר הנוכחי נבדק הקשר בין מידת המעוברות של מורים לחינוך מיוחד במגזר הערבי קבלת החלטות בבית ספר לבין רמת חוסר ישע נרכש אצלם תוך התחשבות במשתנים כמו מין, וותק. חשיבות המחקר נובעת מהיותו בודק אחד המשתנים שיש לו קורילאציות עם מושגים שמעיקים התקדמותה של המערכת החינוכית  כמו לחץ ושחיקה. לכן הציפייה שממצאי המחקר יציעו פתרונות והמלצות ישימות בשדה.המחקר שנערך הוא מחקר כמותי, כאשר נבחרו קבוצת מורים לחינוך מיוחד בצורה אקראית מכמה בתי ספר לחינוך מיוחד וחולק להם שני שאלונים. ממצאי המחקר ברובם תמכו בהשערות המחקר שניבאו קשר שלילי מובהק בין רמת המעורבות הבית ספרית של המורים לבין רמת חוסר ישע נרכש, כמו כן נצפו הבדלים מובהקים בין מורים ומורות בעוצמת הקשר ובין רמות ותק שונות. הממצאים ברובם תואמים ממצאים קודמים שנערכו  בנושא. מסקנות המחקר היו סביב העלאת רמת המעורבות הבית הספרית של המורים במטרה לשפר את יעילות עבודתם ולשפר רווחתם הנפשית .

كيفية الاقتباس

אגבאריה כ. . (2006). הקשר בין מידת המעורבות הבית ספרית של המורה לבין רמת "חוסר ישע נרכש" בקרב מורים לחינוך מיוחד במגזר הערבי. جامعة - أبحاث في العلوم التربوية والاجتماعية, 10, 364–385. استرجع في من https://ojs.qsm.ac.il/index.php/jamiaa/article/view/687

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.
Abstract 19 | pdf (עברית) Downloads 40

تفاصيل المقالة

القسم
المقالات
Share |