המניעים מאחורי שינוי קריירה בקרב סטודנטים ערבים בישראל
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
תקציר
בשנים האחרונות אנו עדים לעליה במספר הסטודנטים המשתלבים בתוכנית הסבת
אקדמאים להוראה במכללות להכשרת עובדי הוראה. תכנית זו, נועדה להכשיר עובדי
ההוראה לקראת העשייה החינוכית במסגרות החינוך השונות. סטודנטים גברים כנשים,
מגיעים לתוכנית מתחומי ידע שונים ומגוונים ובחירתם במקצוע ההוראה כקריירה חדשה.
לעתים קרובות, מדובר בהסבה ממקצוע המוגדר כ-"גברי" שנועד בתפיסה החברתית לגברים,
למקצוע המוגדר כ- "נשי" או הסבה מקריירה המוגדרת כבעלת יוקרה למסגרת חינוכית
הנתפסת כפחות יוקרתית. מחקר זה עוסק באבחון המניעים לשינוי קריירה בקרב אקדמאיים
ערבים אשר משתלבים בתוכנית ההסבה להוראה על פני זמן. נבחנו המניעים של הסטודנטים
לבחירת מקצועות הלימוד בתיכון, התואר האקדמי שנלמד באוניברסיטה/במכללה ולימודי
הוראה והתמחות בתחום ידע נבחר בתוכנית ההסבה. המחקר האמפירי התמקד בסטודנטים
של ההסבה במכללת סכנין להכשרת עובדי הוראה. הממצאים מראים כי לנטייה האישית של
הסטודנטים, לדאגה שלהם למצוא עבודה נוספת ולהבטיח רווחה כלכלית ומיטביות נפשית,
למגדר ולהקשר החברתי-תרבותי יש השפעה על השינוי בקריירה בקרב הסטודנטים ברצף על
ציר זמן. לממצאים השלכות על הכשרת המורים במכללות, הן בקרב סטודנטים המשתלבים
בתוכנית ההסבה להוראה והן בקרב סטודנטים שבחרו בהוראה כמקצוע מקור. תוכנית
הלימוד במסגרת ההסבה להוראה, צריכות להיות מדגרות ומותאמות לאנשים שמגיעים
ללמוד עם ידע מגוון, ניסיון וזהות מקצועית קודמת. כך שהידע המצטבר של הסטודנטים
ותהליך גיבוש הזהות המקצועית הקודמת, יזכו בהכרה ויהפכו חלק אינטגראלי מהלימוד
התיאורטי והעשייה החינוכית