כתיבת תכנית חינוכית יחידנית )תח"י(: מקורות קושי ומסוגלות עצמית
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
תקציר
כתיבת תכנית חינוכית יחידנית )תח"י( לתלמידי שילוב הינה דרישה מחייבת מתוקף חוק
חינוך מיוחד ומהווה חלק בסיסי משגרת העבודה של מורי השילוב העובדים עם תלמידים
בעלי צרכים מיוחדים. נתוני המחקרים בתחום זה מעידים על הבדלים ביכולת המורים
להתמודד עם דרישה זו ועל קיום קשיים המשפיעים על יכולתם בכתיבת תח"י באופן
,קלר ;Avramidis, Bayliss & Burden, 2000 ;Catone & Brady, 2005 ( והמיטבי המקצועי
.)2008
מחקר זה התמקד בבדיקת הקשיים, תחושת המסוגלות העצמית והעמדות של מורי
השילוב כלפי כתיבת תח"י.
מניתוח הממצאים עלה כי רב המורים דיווחו על עמדות חיוביות כלפי כתיבת תח"י גם
מנקודת מבט שתח"י עוזרת לתלמיד וגם מנקודת מבט שתח"י חשובה לעבודתו של המורה.
בקשר לתחושת המסוגלות העצמית בכתיבת תח"י מקצועית, הממצאים מעידים על תחושת
מסוגלות ברמה גבוהה של המורים . בקשר למקור הקשיים של מורי השילוב בכתיבת תח"י
נמצאו ארבעה מדדים המתארים את מקור הקשיים: חוסר בהכשרה מקצועית, שיתוף פעולה,
סביבה לימודית ועומס בעבודה.
במחקר שלנו נבדקו גם מקורות התמיכה שמקבלים המורים בכתיבת תח"י ונמצאו שני
מדדים: מקורות תמיכה מקצועיים ומקורות תמיכה מתוספת משאבים. נמצא כי גם משני
המקורות תמיכה הדיווח על קבלת תמיכה היה ברמה גבוהה.
למחקר זה חשיבות רבה בהבנת יכולת המסוגלות העצמית ומקור הקושי של מורי השילוב
בכתיבת תח"י, ועשוי לסייע במידה רבה גם בשיפור עבודתם של מורי השילוב וגם בשילוב
יותר מוצלח של תלמידים עם צרכים מיוחדים במסגרת החינוך הרגיל.