קטלוגים מקוונים של ספריות ערביות עם גישה חופשית

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

פורסם פבר 2, 2006
وليد ابو احمد

תקציר

המחקר הנוכחי בא לבדוק באיזה מידה הספריות הערביות מקדמות נושא הקטלוגים המקוונים הפתוחים (Open Access Catalog), ועד כמה מידת ההתפתחות בנושא נחשבת למשמעותית לאור ההתפתחויות בעולם המידענות בשנים האחרונות,  ומצד שני המחקר בודק באיזה מידה הספריות הערביות שאיפשרו גישה חופשית לקטלוגים המקוונים נדבקו לעקרונות ולהמלצות של מסמך IFLA מה 30 לספטמבר 2003 העוסק בקטלוגים מקוונים.

המחקר מחולק לשני חלקים, כאשר חלקו הראשון מתייחס לאיתור כל הקטלוגים המקוונים של ספריות ערביות באינטרנט (הכוונה בספריה ערבית, כל ספריה הממוקמת באיזור גיאוגרפי ערבי ו/או אוכלסיות היעד שלה הינה אוכלוסיה ערבית. לדוגמא: ספרית אל-קאסמי מכללה אקדמית לחינוך לא נמצאת באיזור גיאוגרפי ערבי אך אוכלוסית היעד שלה הינה אוכלוסיה ערבית), תוך שימוש במנועי חיפוש שונים.

בחלקו השני של המחקר נותחו את תכניהם של הקטלוגים המקוונים, נמדדו והועכרו לפי ההמלצות של IFLA במסמך מה 30 לספטמבר 2003 (המתייחסת למסכי חיפוש Opac Displays), ולפי קריטריון אחד מתוך רשימת הקריטריונים שבגוף המסמך וזהו קריטריון אפשרויות החיפוש בקטלוגים.

תוצאות המחקר הצביעו על קיום 107 קטלוגים מקוונים של ספריות ערביות, כשמתוכם 69 קטלוגים שייכים לקטיגוריית הספריות האקדמיות, 27 קטלוגים של ספריות מיוחדות ועוד כ 11 קטלוגים של ספריות ציבוריות וספריות לאומיות.

מבדיקת החלוקה הגיאוגרפית של הקטלוגים התוצאות הצביעו שהנסיכויות הערביות עומדת במקום הראשון, כאשר 90% מהספריות שיש להם עמוד בית באינטרנט יש להם קטלוגים מקוונים. מספר הקטלוגים המקוונים בנסיכויות עמד על 23 קטלוגים מתוך 107 בסך 21.5%. מצרים עמדה במקום השני בסך 16.8% וערב הסעודית במקום השלישי בסך 15.9%. 

המחקר מצביע עוד ששפת הממשק הדומיננטית של הקטלוגים היא השפה האנגלית, כאשר  35% מהקטלוגים עם ממשק באנגלית לעומת 15% עם ממשק בערבית. ואילו 33% מהספריות היו עם ממשק דו לשוני אנגלי-ערבי.

תוצאות המחקר הראו ש 32% מהקטלוגים מנוהלים עלי ידי מערכת ניהול הספריות Horizon.

בנוסף, התוצאות הצביעו שמערכת ניהול הספריות Aleph 500 הינה המערכת היחידה שעמדה ב 94% מדרישות והמלצות IFLA.

רוב הקטלוגים המנוהלים על ידי מערכות בין-לאומיות לניהול הספריות עמדו במבחן הצלחה של כמעט 100% בדרישות ובהמלצות של עקרונות החיפוש.

קטלוגים מקוונים המנוהלים על ידי מערכות מקומיות בסיסיות ופשוטות לא שולבו במחקר.

תוצאות המחקר מתייחסות לתקופה שבין מאי ועד נובמבר 2005.

צורת ציטוט

ابو احمد و. . (2006). קטלוגים מקוונים של ספריות ערביות עם גישה חופשית. Jami’a - Journal in Education and Social Sciences, 9, 326–372. אוחזר מתוך http://ojs.qsm.ac.il/index.php/jamiaa/article/view/708

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 18 | pdf (العربية) Downloads 20

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

סעיף
מאמרים
Share |