הקשר בין דימוי עצמי לבין אוריינטציה מוטיבציונית ללימודים בקרב תלמידים מתבגרים ערבים בישראל

محتوى المقالة الرئيسي

الشريط الجانبي للمقالة

منشور أيلول 13, 2009
נביל סעדה

الملخص

מטרת המחקר הכללית היא לבחון את הקשר בין דימוי עצמי לבין אוריינטציה מוטיבציונית
ללימודים בקרב מתבגרים ערבים לומדים בישראל. דימוי עצמי הוא תוצר של
אינטראקציות עם הסביבה המושפע מחיזוקים והערכות מצדם של אחרים משמעותיים .
בקרב תלמידים, דימוי עצמי הוא תוצאת היחס בין השאיפות לבין ההישגים עצמם; והוא
קנה מידה להערכת וייצוג התנסויות רגשיות ורווחה רגשית הקשורה הן למקובלות חברתית
והן להתמודדויות מוצלחות עם משימות חינוכיות התפתחותיות . התפתחותה של תיאורית
מטרות ההישג המתמקדת במטרות שיש לתלמידים כאשר הם מבצעים את המשימות
הלימודיות בבית הספר ובבית; הוא ניסיון להבנת תהליכים מוטיבציונים ללימודים
והבדלים בדפוסי התמודדות בקרב תלמידים . שאלת המחקר מתבססת על מחקרים הדנים
בסביבות חברתיות-תרבותיות שמעצבות 'דימוי עצמי' והקשר עם מוטיבציה ללימודים .
הרקע למחקר הוא ניסיון לבדוק א( ) האם בקבוצות מיעוט אתניות מתפתחים דפוסים
ייחודיים של התנהגות לימודית בקרב מתבגרים ב(? ) האם הקשר חברתי נתון מביא
להשפעה מיוחדת מעבר ליכולת האישית של המתבגר הלומד ) ג(- ו? האם דימוי עצמי נתפס
כמוטיב המשפיע על עיצוב אוריינטציה מוטיבציונית ללימודים בקרב מתבגרים ערבים
לומדים בישראל ?
על כן, המחקר דן בשתי סוגיות: (א) מדוע תלמידים עושים את מה שהם עושים או לא
עושים את מה שהם צריכים לעשות בתהליך למידה ב(- ו ? ) מדוע יש תלמידים שמראים
דפוסים מסתגלים ומתמידים בעוד שתלמידים אחרים (לפעמים בעלי אותה יכולת) מראים
דפוסי התנהגות לימודית לא רצויים ? במחקר השתתפו 312 מתבגרים (133 בנים, 179 בנות)
תלמידי כיתה ט' בבתי ספר מקיפים בחברה הערבית בצפון הארץ . במחקר השתמשנו
בשאלון דימוי עצמי אקדמי, שאלון דימוי עצמי רגשי, שאלון מטרות הישג, ושאלון פרטים
אישיים ותנאים דמוגראפיים. לגבי הקשר בין 'דימוי עצמי' לבין אוריינטציה מוטיבציונית
ללימודים הממצאים מצביעים על: (א) קשר חיובי מובהק בין דימוי עצמי (אקדמי ורגשי)
לבין אוריינטציה-גישה ב(, ) קשר שלילי מובהק בין 'דימוי עצמי (' אקדמי ורגשי) לבין
אוריינטציה-הימנעות. ממצאי המחקר מהווים תמיכה בממצאים מחקריים לגבי אספקטים
של מוטיבציה ללימודים בהקשר של מיעוטים . מומלץ ש מחקרים עתידיים ימשיכו בחיפוש
אחרי גורמים המתווכים בין גורמים תוך- אישיים וגורמים בין- אישיים לבין מוטיבציה
ללימודים. למחקר צפויה תרומה הן בתחום התיאורטי והן בתחום היישומי לקידום תפיסת
התנהגותם הלימודית של מתבגרים ערבים בישראל

كيفية الاقتباس

סעדה נ. . (2009). הקשר בין דימוי עצמי לבין אוריינטציה מוטיבציונית ללימודים בקרב תלמידים מתבגרים ערבים בישראל . جامعة - أبحاث في العلوم التربوية والاجتماعية, 13, 407–446. استرجع في من https://ojs.qsm.ac.il/index.php/jamiaa/article/view/337

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.
Abstract 22 | pdf (עברית) Downloads 52

تفاصيل المقالة

القسم
المقالات
Share |