למידה רגשית-חברתית בפיתוח מקצועי של מורים ערבים 1 אסמהאן מסרי-חרזאללה
محتوى المقالة الرئيسي
الشريط الجانبي للمقالة
الملخص
קיימת הסכמה רחבה בספרות על חשיבות הפיתוח המקצועי בנושא למידה רגשית-חברתית
ויכולת רגשית-חברתית של מורים להתמודדות מוצלחת עם תפקידיהם המגוונים. עם זאת,
מעטים המחקרים שבחנו את תרומתן של תוכניות לפיתוח מקצועי המקדמות למידה רגשית-
חברתית של מורים. המטרה המרכזית של המחקר הנוכחי היא לתאר את תרומת קורס ייעודי
בנושא למידה רגשית-חברתית למורות במסגרת פיתוח מקצועי המשלב למידה מבוססת
מיינדפולנס, סימולציות ובובת תיאטרון לפיתוח היכולת הרגשית-חברתית של המשתתפות.
בחקר המקרה נותחו 10 ראיונות )5 מורות ו5- גננות(, ו50- רפלקציות )19 גננות ו31- מורות(
של מורות וגננות ערביות שהשתתפו בשני קורסים ללמידה רגשית-חברתית. ניתוח איכותני
של העדויות הרפלקטיביות בהלימה עם מודל CASEL ועם הגישה האקולוגית להבנת
החוויה הלימודית שעברו המשתתפות מצביע על תרומת הקורס לפיתוח היכולת הרגשית-
חברתית שלהן, המתבטאת החל במספר רמות: א( הרמה האישית- רמת המיקרו: טיפוח
מודעות עצמית, ניהול עצמי ומנגנון קבלת החלטות אחראית של המשתתפות; ב( רמת המיזו:
טיפוח מודעות חברתית ויכולת ניהול יחסים חיוביים מול התלמידים וההורים; ג( רמת
האקסו והמאקרו: טיפוח מודעות תרבותית ופוליטית תלוית הקשר; ד( רמת הכרונו: טיפוח
מודעות להקשר של מגפת הקורונה. כמו כן, הממצאים מצביעים על תרומת מגוון הפרקטיקות
)מיינדפולנס, סימולציה ובובת תיאטרון( לטיפוח היכולת הרגשית-חברתית של המשתתפות.
ממצאים אלה מחזקים את הספרות הקיימת בתחום ומצביעים על חשיבות טיפוח למידה
רגשית-חברתית ממוקדת במורים, מבוססת על עקרונות הגישה האקולוגית, ואשר משלבת
מגוון פרקטיקות מותאמות: סימולציה, מיינדפולנס ובובת תיאטרון, במסגרת ההתפתחות
המקצועית של המורים. מפורטות ההשלכות וההמלצות למחקרים עתידיים לקידום הידע
אודות למידה רגשית-חברתית של מורים.