חינוך לרב-תרבותיות באקדמיה: המקרה של סטודנטים יהודים וערבים בלימודי תואר שני בחינוך
محتوى المقالة الرئيسي
الشريط الجانبي للمقالة
الملخص
מטרתו של מחקר זה לבחון את הקשר בין רכישת ידע וכלים בנושא רב-תרבותיות במסגרת הקורס "רב-תרבותיות בעידן הגלובלי" ובין השינוי המדווח בהתנהגותם של הסטודנטים בעקבות ההשתתפות בקורס, את תפקיד השינוי בעמדות ואת יחסי הגומלין בין הסטודנטים במכללה בקידום תהליך זה. הממצאים מבוססים על סקר שבו השתתפו 251 סטודנטים לתואר שני בחינוך, ערבים ויהודים, באחת המכללות הגדולות בישראל. נמצא קשר חיובי בין רכישת ידע וכלים בנושא רב-תרבותיות ובין השינוי המדווח בהתנהגות בעקבות ההשתתפות בקורס. עוד נמצא כי שינוי בעמדות מתווך את הקשר שבין רכישת ידע וכלים ובין השינוי המדווח בהתנהגות, כלומר שינוי בעמדות כלפי רב-תרבותיות מנבא את השינוי המדווח בהתנהגות הסטודנטים בעקבות ההשתתפות בקורס. כמו כן, נמצא כי יחסי הגומלין בין ערבים ליהודים במכללה ממתן את הקשר שבין רכישת ידע וכלים ובין השינוי המדווח בהתנהגות. כלומר, ככל שיחסי הגומלין בין הקבוצות במכללה גבוהים יותר, כך מתחזק הקשר שבין רכישת ידע וכלים לשינוי המדווח בהתנהגות. לממצאי המחקר תרומה תיאורטית ומעשית לקידום חינוך לרב-תרבותיות כתפיסה הוליסטית ובאופן מיטבי במוסדות להשכלה גבוהה.