תפקידה של הגננת לקידום למידה מיטבית בגיל הרך באמצעות "למידה מבוססת פרויקטים" (PBL)
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
תקציר
במאמר זה יוצג מחקר פעולה שנמשך כשנתיים, ובו נבחנו תפיסותיהן של שש גננות שעברו
תוכנית הכשרה בהובלת תהליכי למידה מבוססי פרויקטים PBL) בגיל הרך. גישה חינוכית
זו חדשה יחסית בחינוך הקדם יסודי בישראל. חדשנותו של המחקר בכך שהוא מתווה דרך לבחינת תפיסות במערכת הארגון הגני לגבי למידה מבוססת פרויקטים שהחלה להיות מיושמת בגני ילדים בשנים האחרונות. במאמר תוצג השיטה "למידה מבוססת פרויקטים" על יתרונותיה החינוכיים, וייבחן יישומה הלכה למעשה באמצעות ראיונות חצי מובנים עם שש גננות שיישמו אותה ובאמצעות שתי תצפיות שנעשו בגני ילדים בישראל. מממצאי המחקר עולה כי יש בכוחה של למידה מבוססת פרויקטים להביא לשינוי משמעותי בתהליך הלמידה, באקלים המיטבי ובמעורבות הילדים בתהליך הלמידה. כמו כן עולה כי חלו שינויים משמעותיים ומהותיים במגוון תחומים: שינוי בתפיסת עולמן של הגננות את הגדרת תפקידך; שינוי בתפיסתן את מעמדן בתהליך ההוראה; שינוי באופן בניית תוכנית הלימודים והשימוש בעזרי למידה; ושינוי מהותי לטובה באווירה הכללית בגני הילדים בהתנהגות הילדים במהלך הלמידה. בכך מאמר זה ממלא את החסר שהיה בנושא זה עד כה, ומאפשר הסתכלות רחבה יותר על התהליך בכללותו, הן מנקודת המבט של הגננות והן מנקודת מבטם של הילדים.