היבטים קוגניטיביים ואפקטיביים בהוראה ולמידה דו-לשונית של מדע באמצעות חקר אירועים בקרב תלמידי תיכון במגזר הערבי
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
תקציר
למידת מדע מעוררת קשיי למידה הנובעים ממהות המדע ומהדרך בה מלמדים מדע. שילוב
חקר אירועים בלמידת המדעים מעודד הבנת מושגים מדעיים ועשוי להקנות מיומנויות חשיבה
ברמה גבוהה, אך יוצר קושי נוסף בקרב התלמידים, הכרוך בהבנת האירוע. לאור זאת תרגום
חלקי של ספר הלימוד עשוי לתרום לשיפור הבנת תלמידים, שעברית אינה שפת אמם, את
הנושאים המדעיים.
מטרת המחקר הייתה לעקוב אחר היבטים קוגניטיביים ואפקטיביים בתהליך למידה דו-לשוני
של המבנית "איכות האוויר סביבנו" בקרב תלמידים במגזר הערבי. חלקם מתמחים וחלקם
אינם מתמחים במדעים מכתות י' ו- יא'. במחקר שולבו שיטות מחקר כמותיות ואיכותניות.
תוצאות המחקר מצביעות על עלייה במספר השאלות הכללי, ובמורכבות השאלות ששאלו
תלמידים לאחר קריאת אירוע. כמו גם, שיפור במיומנויות חשיבה מערכתית, בהשוואה בין
שאלון מסכם למקדים. בנוסף, רוב התלמידים ציינו שלמידה דו-לשונית תורמת ומועילה
ושהשימוש בחוברת התרגום החלקי לצד המבנית הכתובה בעברית מתאים ותורם.