بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ { مَنْهَجُ الدِّرَايَةِ وَمِيزَانُ الرِّوَايَةِ } في الحديث الشريف ؛ في معرفة الصحيح والحسن والضعيف
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
תקציר
החדית'ים המיוחסים לנביא מוחמד אינם נמנים עם קטיגוריה אחת, חלק מהם –ייחוסו לנביא מהימן למדי ונקרא אל-סחיח ואל-חסן" כלומר , הנכון והנכוח, חלק אחר- מהימנותו מוטלת בספק והוא אל-ד'עיף, כלומר החלש, על כל סוגיו הרבים. והחלק השלישי שקרי ופסול, והוא אל-מוח'תלק", כלומר הבדוי.
להלו דיון מעמיק-שנגולל בסדרת מאמרם – להכרת סוגיו השונים של החדית' בהתאם לקריטריונים המדעיים ולכללי הביקורת המקובלים.
ניתן למיין דיון זה תחת מה שמכונה " עלם מסטלח אל-חדית" כלומר, תורת הביטוי של החדית'.
וכבר הסברתי במאמר הראשון (גיליון מס' 5) שהחדית' מחולק לשניים:
- "מקבול" (מקובל) והוא " אל-סחיח ואל-חסן" (הנכון והנכוח) – ציינתי את ההגדרה שלהם בצירוף הוגמאות לכל סוג
- "מרדוד" ( ) והוא החלש על כל סוגיו, הנודע בשמו של אחד מהם ; מקור חולשתו-ושל חמשת הסוגים הנוספים נעוץ בהיעדר תנאי רדף "אל-סנה" , שרשרת ה"חוס.
הסוג הזה של החדית' הד'עיף הנו " אל-חדית' אל-מועלק", ודנתי במאמר השני (גיליון מס' 7) בשלושה סוגים מסוגי אל-ד'עיף, החלש בשל היעדר רצף " אלסנה" – והם:
"אלחדית' אל-מונקטע" , אל-חדעת' אל-מועדל, "אל חדית' " אל-מורסל".
במאמר זה נדון בשני סוגים נוספים הנמנים עם السقط الخفي הם:
"אל-מודלס" ו "אל-מורסל אלח'פי".
ונדון בשאר התנאים בגיליונות הבאים, אם ירצה השם.