השוואת יעילות דגמי קבלת החלטות רציונאליות ודגמי החלטות אינטואיטיביות במערכת החינוך
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
תקציר
בארגונים רבים וביניהם גם מוסדות החינוך, נדרשים בעלי התפקידים בתחום הניהולי לקבל
החלטות מדי יום, חלקן אף תכופות ובעלות חשיבות מכרעת לתפקודו של הארגון. לצורך המחקר
פותח כלי ייחודי שנועד לבחון את תהליכי קבלת ההחלטות בקונטקסט בית ספרי תוך השוואת
מספר דגמי החלטה; מערכות תומכות החלטה ומטה קוגניציה. מערכות תומכות החלטה הן
מערכות מחשב המיועדות לסייע ולאפשר בקרה רצופה של תהליך קבלת ההחלטות, במטרה
לצמצם את הגורמים הסובייקטיבים האינטואיטיביים המשפיעים על מקבלי ההחלטות בארגונים.
תהליך החלטות של מטה קוגניציה, הוא אסטרטגיית-על מנומקת, שבאמצעותה בוחרים אנשים
בדרך הפעולה הנכונה ביותר, מבצעים אותה ומקבלים עליה משוב .
ממצאי המחקר הצביעו על כך שבהתאם להשערה קיימת אינווריאנטיות בהחלטות
המתקבלות בדגמי ההחלטה השונים שכן לא נמצאו הבדלים מובהקים בהחלטות חינוכיות
המתקבלות בדגם החלטה המבוסס על סוגי פעילויות שונים: שעות המוקצות לשיעורים
לתלמידים, שעות המוקצות להדרכת מורים, ושעות המוקצות לשכבת גיל. כמו כן נמצא כי משתני
רקע (רמת השכלה, וותק בעבודה) קשורים עם איכויות ההחלטות (החלטות דיכוטומיות-
רציונאליות והחלטות אינטואיטיביות ).
הממצאים נידונו תוך התייחסות לתהליך קבלת ההחלטות כאל תהליך מטה קוגניטיבי
המאפשר למקבל ההחלטה לפקח על צעדיו, לצמצם את טווח השיבושים וההטיה בשיקול דעת,
ולפתח מודעות גבוהה עצמית לתהליך ולסוג ההחלטה האמורה להתקבל