קשר בין השכלת מורים ערביים ודרג החינוך לבין עמדותיהם ותפיסותיהם לגבי הטרוגניות והומוגניות
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
תקציר
המאמר עוסק בקשר בין השכלת מורים ודרג החינוך לבין עמדות מורים ערבים כלפי
מטרות ומדיניות האינטגרציה. במחקר השתתפו 20 מורים, עשרה מורים מהם מועסקים
בחינוך היסודי, ועשרה המורים הנותרים מועסקים בחטיבות הביניים, והם נבדקו באמצעות
"שאלון לעוסקים בהוראה , " שכל משתתף התבקש למלאו פעם אחת במהלך שנת הלימודים.
ממצאי המחקר הצביעו על כך, כי מורים בעלי השכלה גבוהה ובעלי וותק גבוה דעתם חיובית
יותר כלפי האינטגרציה, והמורים המועסקים בחינוך היסודי ייחסו לה יותר ערך חברתי
והמועסקים בחטיבת ביניים ייחסו לה יותר ערך לימודי, וגם המורים שהשכלתם גבוהה
ובעלי וותק גבוה העדיפו ללמד בכיתות הומוגניות עם רמת הישגים גבוהה .
אחת ההשלכות המתודולוגיות העולות ממחקר זה היא כי הגורמים רמת השכלה וותק
בעבודה יש לקחת אותם בחשבון כפקטור בעל השפעה משמעותית על הצלחת האינטגרציה
בבתי ספר חטיבות ביניים במערכת החינוך בארץ .
כמו כן, מבחינה פדגוגית מומלץ לשקוד ולטפח את רמת המודעות בקרב המורים בבת י
הספר השונים לגבי נושא האינטגרציה ואת התועלות החברתיות והלימודיות המצופות
ממנה, והמטרה שעומדת מאחורי הפעלתה בארץ. מומלץ גם, לפתוח מסלולי הכשרה
ייחודיים שירחיבו את רמת השכלת המורים לגבי נושאים מערכתיים וארגוניים חשובים