תפיסת הגננות בחברה הבדואית את השימוש ביישומון וטסאפ ככלי תקשורת בתקופת מגפת הקורונה

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

פורסם דצמ 10, 2023
בדיע אלקשאעלה אסמהאן בן סעיד

תקציר

תפקיד הגננת הוא מרכזי וחשוב בחיי הילד בגיל הרך, ולכן ישנה חשיבות לבדוק את נושא
תקשורת ההורים עם הגננת. שאלות המחקר עסקו בתקשורת שבין הגננות ובין ההורים
בתקופת הקורונה; בתפיסות של הגננות כלפי יישומון הווטסאפ ככלי תקשורת עם ההורים;
ביתרונות ובחסרונות שיש בשימוש בכלי תקשורת זה, וכיצד ניתן לגייס אותו לתקשורת יעילה
עם ההורים.
שיטת המחקר היא איכותנית, ובה נערכו עשרה ראיונות חצי מובנים עם גננות ערביות
שעובדות במגזר הערבי-הבדואי בגני חובה וטרום חובה.
בתקופת הקורונה נדרשו הגננות ללמד מרחוק, ואולם עיקר התקשורת עם התלמידים נעשתה
באמצעות יישומון וטסאפ בשל בעיות בתשתיות הטכנולוגיות בכפרים הלא מוכרים ובשל חוסר
נגישות של הורים רבים לטכנולוגיות דיגיטליות מסיבות כלכליות, תרבותיות או בשל חוסר
מודעות.
הממצאים המרכזיים שעלו מהמחקר הם אלה: ליישומון וטסאפ חשיבות רבה בתקשורת עם
ההורים בכלל, ובתקופת הקורונה בפרט; הווטסאפ שימש לצרכים לימודיים, הודעות, הנחיות,
סיפורים, פעילויות, שיחות, הקלטות ופגישות. בתקופה זו מצאו הגננות יתרונות לשימוש
בווטסאפ, אך עמדו על החיסרון בכך שהן נדרשו להשקיע זמן ומחויבות מרובים בתקשורת זו.
במחקר זה התמקדנו ביישומון וטסאפ כמייצג את ההתקשרות מרחוק. המחקר עסק בשימוש
ביישומון וטסאפ בתקופת הקורונה ולא בשגרה.
באשר לתדירות הקשר, העדיפו הגננות קשר מתמשך עם ההורים בתדירות יומית או שבועית
לפי הצורך. יחד עם זאת, הן גילו מודעות לצורכי ההורים ולאחריות הרבה המוטלת עליהם
בלמידה מרחוק, ולכן גילו גמישות בעבודתן עם ההורים.
נמצאה העדפה לשימוש בווטסאפ על פני שימוש בזום. לטענת ההורים קשה מאוד לילדים
ולהורים לפעול באמצעות הזום. נוסף על כך, בכל בית יש כמה ילדים וטלפון אחד, ולכן
העדיפות ללמידה היא לילדי בית הספר ולא לילדי הגן, הואיל והלמידה בגן הילדים חשובה
פחות בעיני ההורים. כמו כן טוענים ההורים שלילדי הגן יש מספיק זמן ללמידה. סיבה נוספת

להעדפת השימוש בווטסאפ היא בעיות ברשת האינטרנט וברשת החשמל. גם הגננות סברו
שהשימוש בווטסאפ הוא הכלי היעיל והקל ביותר לתקשורת עם ההורים בכפרים הלא מוכרים.
ההנחיה הגורפת של משרד החינוך לשימוש בזום אינה מתאימה לעבודה במגזר הבדואי, בעיקר
בכפרים הבלתי מוכרים, בשל בעיות רבות בתשתיות ובשל סיבות תרבותיות המונעות, למשל,
חשיפה בווידאו. לדעתי אין צורך לחייב את הגננות ליצור קשר עם ההורים והילדים באופן
הזה, ויחד עם זאת יש צורך רב בחשיבה מחודשת בנושא זה.

צורת ציטוט

אלקשאעלה ב. ., & בן סעיד א. . (2023). תפיסת הגננות בחברה הבדואית את השימוש ביישומון וטסאפ ככלי תקשורת בתקופת מגפת הקורונה. Jami’a - Journal in Education and Social Sciences, 24(2), 139–168. אוחזר מתוך https://ojs.qsm.ac.il/index.php/jamiaa/article/view/808

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 37 | pdf Downloads 217

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

סעיף
מאמרים
Share |