מבחן הפסיכומטרי מנקודת ראותם של סטודנטים ערביים: הטיה תרבותית או כשלי מערכת החינוך?

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

פורסם ספט 14, 2011
ח'אלד אבו עסבה מוחמד אבו נסרה

תקציר

מחקר זה בוחן את תפיסתם של הסטודנטים הערביים לבחינה הפסיכומטרית, וזאת תוך כדי
מתן הסבר על ידם לגבי הגורמים שבעיתם השיגי הנבחנים הערביים בבחינה זו בממוצע נמוכים
יחסית. במחקר השתתפו 120 סטודנטים ערביים מכל האזורים הגיאוגרפיים, הלומדים
במוסדות להשכלה גבוהה שונים בארץ )מכללות ואוניברסיטאות(. מערך המחקר הינו איכותני,
המבוסס על ראיונות עומק עם הסטודנטים אשר נותחו על-פי שיטת ניתוח התוכן. ממצאי
המחקר עולה, שהסטודנטים תופסים את בחינת הפסיכומטרי ככלי המיון המעכב את נגישותם
של בוגרי מערכת החינוך הערבית לרכישת השכלה גבוה בארץ. יחד עם זאת, לדעתם הבחינה
עדיין נחשבת לכלי המיון המועדף והמנבא הטוב ביותר את יכולתם של המועמדים ללמודים
גבוהים. הממצאים מלמדים, שחוסר הצלחתם של התלמידים בבחינת הפסיכומטרי מקורה
בשני גורמים מרכזיים: א. אימוץ בתי הספר הערביים לשיטת הלימוד המסורתית המתבססת על
שינון וזכירה. שיטת לימוד זו, מקשה על הנבחנים בשפה הערבית להתמודד עם הבחינה
הפסיכומטרית הדורשת חשיבה מעמיקה ויצירתית. ב. מבנה הבחינה איננו מותאם תרבותית
לתלמיד הערבי, זאת בנוסף לקושי של הנבחנים הערביים בשפה באנגלית הנחשבת לשפה
שלישית עבורם.

צורת ציטוט

אבו עסבה ח. ., & אבו נסרה מ. (2011). מבחן הפסיכומטרי מנקודת ראותם של סטודנטים ערביים: הטיה תרבותית או כשלי מערכת החינוך?. Jami’a - Journal in Education and Social Sciences, 15, 211–232. אוחזר מתוך http://ojs.qsm.ac.il/index.php/jamiaa/article/view/302

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 47 | pdf Downloads 32

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

סעיף
מאמרים
Share |