רווחה נפשית בקרב בני נוער ערבי : המצב הקיים וההשלכות של העדר מערך מסייע הולם
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
תקציר
מאמר זה מנסה להרחיב את גבולות הדיון הציבורי והמחקרי בנקודת המפגש שבין חינוך
לרווחה בחברה הערבית באמצעות אפיון רווחתם הנפשית של המתבגרים הערבים והצגת
ההשלכות של העדר מערך מסייע בית-ספרי הולם בחינוך הערבי. נטען שהמערך המסייע בבית
הספר הערבי טרם הצליח לספק מענים הולמים לתנאי הסיכון בצלם חיים המתבגרים הערבים
ולרווחה הנפשית הירודה עליה הם מדווחים. אופרטיבית למחקר זה שתי מטרות מרכזיות:
ראשית, להציג את ממצאי מחקר HBSC בישראל בשנת 2004 הנוגע להתנהגויות בריאות בבית
הספר בקרב ילדים ובני נוער ערביים בישראל בעזרת ההתמקדות ברווחתם הנפשית של
התלמידים. במסגרת המחקר נערכו סדרת ניתוחים סטטיסטיים כדי לעמוד על השפעתם של
המשתנים הסוציו-דמוגראפיים על רווחתם הנפשית של התלמידים הערביים. בהמשך, המחקר
מבקש לחשוף את השלכותיו של היעדר מערך מסייע מספיק (כמותית) והולם (מהותית) על
רווחתו הנפשת הירודה של התלמיד בבית הספר הערבי. המחקר מסתיים בסדרת המלצות
קונקרטיות בשלושה מישורים מרכזיים: הכשרת אנשי מקצוע, התערבות עם תלמידים במצוקה
וסיכון ומדיניות פסיכו-חינוכית